Budowanie relacji międzykulturowych cz. 1
lektoraty językowe
Języki obce odgrywają coraz ważniejszą rolę w każdym społeczeństwie. Współcześnie
obserwuje się coraz częstsze zainteresowanie ich lektoratami Popularnością cieszą się zarówno zajęcia indywidualne jak i grupowe. Wiele osób ma poważne powody, by w nich uczestniczyć. Często są to kwestie zawodowe lub rodzinne. Podczas takich zajęć warto jest zadbać o to, by relacje między wszystkimi osobami biorącymi w nich udział były jak najlepsze. Wiele wpływu ma na to niewątpliwie lektor, który podczas zajęć musi spowodować, by zarówno pojedynczy student jak i cała grupa czuli się na nich dobrze.
Ważnym elementem jest budowanie porozumienia między osobą prowadzącą zajęcia a studentami w nich uczestniczącymi. Już od pierwszych zajęć można dostrzec, czy jest między nimi nić porozumienia, która spowoduje, że łatwiej będzie im ze sobą współpracować. Istotnym czynnikiem, który odgrywa przy tym ważną rolę jest atmosfera. Należy jasno powiedzieć, że dzięki niej można zdziałać wiele. Tworząc przyjemną otoczkę zajęć możemy w pewnym stopniu zmobilizować uczniów do nauki oraz uczestniczenia w dalszych zajęciach. Nikt nie powiedział, że przychodząc na pierwsze spotkanie także podczas kolejnych zostanie się w dokładnie takim samym składzie. Zawsze jest tak, że ktoś się wykrusza lub zmienia plany dotyczące nauki.
Rezygnacja czasem wynika jednak z zupełnie innych powodów niż nam się wydaje. Podam pewien przykład. Będąc na początku mojej lektorskiej drogi usłyszałam, że jeśli Turkom nie spodobają się zajęcia, potrafią nie pojawić się na kolejnych. Co prawda nie trafiłam na uczniów z tego kraju, ale byłam przygotowana na taką ewentualność. Kolejna kwestia jest dość powszechna. Młodzi uczniowie często spóźniają się na zajęcia, co nie zawsze może być przez nas akceptowalne. Trzeba wtedy powiedzieć im delikatnie, że nie powinni tego robić, bo to wpływa na tok lekcji. Zasady takie warto ustalać na pierwszych zajęciach, ponieważ potem łatwiej jest pracować. Konflikty także mogą wpływać na złą atmosferę. Mając nieporozumienie z uczniem w pewnym stopniu jesteśmy skazani na to, że może do nas nie wrócić. Dobrze jest więc dusić to w zarodku niż potem dociekać głębszych przyczyn. Tak samo jest w przypadku grup. Widząc, że między poszczególnymi członkami zaczyna dziać się coś niedobrego można po pierwsze starać się załagodzić konflikt. Po drugie dobrze jest wprowadzić do komunikacji elementy, które pozwolą na współpracę oraz lepsze porozumienie.
Budowanie pewnego rodzaju hierarchii pozwala nam na jasne i precyzyjne określenie działań. Dzięki jej wprowadzeniu mówimy: jestem lektorem, pomagam Ci i wspieram, ale też wymagam pewnych rzeczy dla Twojego dobra. W prosty i przejrzysty sposób pokazujemy, co akceptujemy a co nie. Wpływa to na komfort pracy zarówno nasz jak i uczniów.
Warto o tym pamiętać.
mgr Judyta Kryska